اخبار

Fish Oil

Fish Oil

روغن ماهی از انواع مختلفی از ماهی ها به دست می آید. سرشار از دو اسید چرب مهم امگا 3 به نام‌های ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است.

به نظر می رسد فواید روغن ماهی از محتوای اسید چرب امگا 3 ناشی می شود. ماهی هایی که به ویژه غنی از این روغن ها هستند عبارتند از: ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن و سالمون. بدن بسیاری از اسیدهای چرب امگا 3 خود را تولید نمی کند. اسیدهای چرب امگا 3 درد و تورم را کاهش می دهند و همچنین از لخته شدن خون به راحتی جلوگیری می کنند.

برخی از محصولات روغن ماهی توسط FDA به عنوان داروهای تجویزی برای کاهش سطح تری گلیسیرید تایید شده اند. روغن ماهی نیز به عنوان مکمل موجود است. مکمل های روغن ماهی به اندازه محصولات تجویزی حاوی روغن ماهی نیستند، بنابراین نمی توان آنها را به جای محصولات تجویزی استفاده کرد. مکمل‌های روغن ماهی گاهی برای سلامت قلب و سلامت روان استفاده می‌شوند، اما شواهد قوی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

روغن ماهی را با EPA، DHA، روغن کبد ماهی، روغن بذر کتان، روغن کریل یا روغن کبد کوسه اشتباه نگیرید. فهرست های جداگانه برای این موضوعات را ببینید.

موثر برای سطوح بالای چربی به نام تری گلیسیرید در خون (هیپرتری گلیسیریدمی). مصرف داروهای تجویزی روغن ماهی به صورت خوراکی، سطح تری گلیسیرید بسیار بالا را کاهش می دهد. در حالی که برخی از مکمل های روغن ماهی بدون نسخه نیز ممکن است کمک کنند، این محصولات حاوی اسیدهای چرب امگا 3 کمتری نسبت به محصولات روغن ماهی هستند.

ممکن است پزشک به شما توصیه کرده باشد که حداقل دو بار در هفته سالمون سرخ نشده یا سایر ماهی های چرب مصرف کنید. دلیل این توصیه این است که برخی از ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های سالمی هستند که برای سلامت قلب، مغز و سایر فواید سلامتی ترویج شده اند. بدن شما نمی تواند اسیدهای چرب امگا 3 بسازد. بنابراین باید آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. منابع ایده آل از غذاهایی مانند: ماهی های چرب مانند آنچوی، سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، قزل آلا و تن (بلوفین و آلباکور)، دانه کتان ،آجیل مخصوصا گردو

انواع اسیدهای چرب امگا 3
سه نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارد:

EPA.
این نوع امگا 3 عمدتاً در موارد زیر یافت می شود:

ماهی، غذاهای غنی شده، مانند برخی برندهای تخم مرغ و آب پرتقال
مکمل های روغن ماهی را می توانید بدون نسخه خریداری کنید

EPA به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

DHA.
این نوع در موارد زیر یافت می شود:

ماهی
غذاهای غنی شده، مانند برخی از مارک های تخم مرغ و آب پرتقال
مکمل های روغن ماهی را می توانید بدون نسخه خریداری کنید
مکمل های جلبک
DHA برای سلامت و عملکرد مغز ضروری است.

ALA.
در گردو، دانه چیا و دانه کتان وجود دارد. همچنین در روغن های گیاهی مانند:

روغن کانولا
روغن سویا
روغن بذر کتان
بدن ALA را به اشکال فعال تر خود - EPA و DHA - تبدیل می کند، اما فقط در مقادیر کم.

مکمل های روغن ماهی اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای حداکثر 6 گرم در روز از طریق خوراکی تا 12 هفته استفاده می شود. محصولات روغن ماهی معمولاً 180-465 میلی گرم EPA و 120-375 میلی گرم DHA در هر کپسول ارائه می کنند. مکمل های روغن ماهی را نمی توان به جای داروهای تجویزی روغن ماهی استفاده کرد.