اخبار

Coenzyme Q10

Coenzyme Q10

کوآنزیم Q10 یک ماده ویتامین مانند است که در سراسر بدن یافت می شود، به ویژه در قلب، کبد، کلیه و پانکراس. در گوشت و غذاهای دریایی به مقدار کم مصرف می شود. کوآنزیم Q10 را می توان در آزمایشگاه نیز ساخت.

کوآنزیم Q10 بیشتر برای شرایطی استفاده می شود که بر قلب تأثیر می گذارد مانند نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن (نارسایی احتقانی قلب یا CHF)، درد قفسه سینه (آنژین صدری) و فشار خون بالا. همچنین برای پیشگیری از سردرد میگرنی، بیماری پارکینسون و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود.

کوآنزیم Q10 اولین بار در سال 1957 شناسایی شد. "Q10" به ترکیب شیمیایی این ماده اشاره دارد.

CoQ10 در گوشت، ماهی و آجیل یافت می شود. با این حال، مقدار CoQ10 موجود در این منابع غذایی برای افزایش قابل توجه سطح CoQ10 در بدن شما کافی نیست.

مکمل های غذایی CoQ10 به صورت کپسول، قرص جویدنی، شربت مایع، ویفر و IV در دسترس هستند. CoQ10 ممکن است به پیشگیری یا درمان برخی بیماری های قلبی و همچنین سردردهای میگرنی کمک کند.

مکمل‌های CoQ10 بی‌خطر به نظر می‌رسند و در صورت مصرف طبق دستور، عوارض جانبی کمی دارند.

عوارض جانبی خفیف ممکن است شامل مشکلات گوارشی مانند:

درد بالای شکم
از دست دادن اشتها
حالت تهوع و استفراغ
اسهال
سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد و سرگیجه
بی خوابی
خستگی
خارش یا بثورات پوستی
تحریک پذیری یا تحریک پذیری
ایمنی استفاده از CoQ10 در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی بدون تایید پزشک خود از CoQ10 استفاده نکنید.


اگرچه CoQ10 نقش کلیدی در بدن دارد، اکثر افراد سالم به طور طبیعی CoQ10 کافی دارند.

CoQ10 برای درمان بسیاری از شرایط مختلف استفاده شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های CoQ10 می توانند فشار خون را اندکی کاهش دهند.

اگرچه هنوز بحث برانگیز است، برخی شواهد اولیه نشان می دهد که CoQ10 ممکن است به پیشگیری یا درمان عوارض جانبی مانند دردهای عضلانی و مشکلات کبدی مصرف داروهای کلسترول نوع استاتین کمک کند.

مطالعات اولیه نشان می دهد که CoQ10 ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کند، اما متوقف نکند. برای تایید این اثر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

CoQ10 همچنین به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای سردردهای میگرنی مورد مطالعه قرار گرفته است، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثر کند. همچنین برای تعداد کم اسپرم، سرطان، HIV، دیستروفی عضلانی، بیماری پارکینسون، بیماری لثه و بسیاری از شرایط دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات هیچ مزیت قطعی پیدا نکرده است. اگرچه CoQ10 گاهی اوقات به عنوان یک مکمل انرژی فروخته می شود، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش انرژی در یک فرد معمولی وجود ندارد.