اخبار

ویتامین ب9 - VITAMIN B9

ویتامین ب9 - VITAMIN B9

فولات در طیف وسیعی از غذاها از جمله میوه، سبزیجات، حبوبات و تخم مرغ وجود دارد. بسیاری از غذاها نیز با اسید فولیک، که شکل مصنوعی فولات است، غنی شده اند.

فولات یک ویتامین B ضروری برای تولید گلبول های قرمز و سفید خون در مغز استخوان، تولید DNA و RNA و تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی است. داشتن مقدار کافی فولات به ویژه در دوره های رشد سریع مانند بارداری، نوزادی و نوجوانی بسیار مهم است.

در این مقاله به غذاهای سرشار از فولات، علائم کمبود فولات، تفاوت اسید فولیک و فولات و میزان مصرف توصیه شده می پردازیم. ما همچنین به فواید سلامتی و خطرات احتمالی فولات نگاه می کنیم.

غذاهای سرشار از فولات

  • جگر گاو
  • سبزیجات، به ویژه کلم بروکسل، سبزی های برگ دار تیره و مارچوبه
  • میوه ها و آب میوه ها، به خصوص پرتقال و آب پرتقال
  • لوبیا، نخود و مغزها، مانند لوبیا چشم بلبلی، نخود سیاه و بادام زمینی

غذاهایی که شرکت ها اغلب با اسید فولیک غنی می کنند عبارتند از:

آرد ذرت غنی شده

غلات غنی شده

آرد نان غنی شده، ماکارونی، برنج و آرد ذرت

توانایی بدن برای جذب و استفاده از فولات از غذایی به غذای دیگر متفاوت است و اندازه گیری آن دشوار است. همچنین اشکال زیادی از فولات وجود دارد و برخی از آنها در طی پخت و پز یا فرآوری تجزیه می شوند.


علائم کمبود فولات کدام اند؟

کمبود فولات می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف عضلانی

مشکلات حافظه و درک

خستگی

پارستزی، یا سوزن و سوزن

زبان قرمز و دردناک

زخم در دهان

مشکلات بینایی

افسردگی و سردرگمی


از آنجا که کمبود فولات معمولاً در کنار سایر کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود B12 یا آهن رخ می دهد، افراد ممکن است علائم این بیماری های دیگر را نیز داشته باشند.

کمبود فولات در بین زنان شایع‌تر است و حدود 19 درصد از نوجوانان دختر 14 تا 19 ساله و 17 درصد از زنان بزرگسال 19 تا 30 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این میزان در میان زنان سیاهپوست غیر اسپانیایی بیشتر است و 23 درصد است.

در حال حاضر، محققان مطمئن نیستند که چرا سطح فولات در زنان سیاه‌پوست کمتر است، اما برخی معتقدند که منبع مورد اعتماد به دلیل عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت، مانند در دسترس بودن غذای تازه یا مشکل در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است.

اسید فولیک در مقابل فولات

فولات نوعی ویتامین B9 است و به طور طبیعی در غذاهای مختلف وجود دارد. اسید فولیک نیز نوعی ویتامین B9 است، اما به طور طبیعی در غذا وجود ندارد. شرکت ها اسید فولیک را به غذاها اضافه می کنند تا مواد مغذی بیشتری داشته باشند. هر دو نوع از نظر تغذیه ای ارزشمند هستند و اکثر مردم در جذب هر یک از آنها مشکلی ندارند.


شرکت‌ها از اسید فولیک در غذاها استفاده می‌کنند، زیرا برخلاف فولات، وقتی در معرض گرما و نور قرار می‌گیرند، ثابت می‌مانند. این باعث می شود آن را برای افزودن به غذاهایی که مردم طبخ می کنند، مانند نان، ایده آل کند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اسید فولیک تنها شکل ویتامین B9 است که خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می دهد. به همین دلیل، افرادی که باردار هستند یا در تلاش برای باردار شدن هستند باید 400 میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک در روز مصرف کنند.

اسید فولیک و ژن MTHFR

برخی افراد دارای پلی مورفیسم در ژن MTHFR هستند. این بدان معناست که این ژن حاوی جهشی است که میزان موثر تبدیل اسید فولیک یا فولات توسط بدن را به شکل فعال آن یعنی متیل فولات کاهش می‌دهد. بدن برای استفاده کامل از این ماده مغذی باید بتواند این کار را انجام دهد.


پلی مورفیسم های ژن MTHFR تاثیر می گذارد منبع مورد اعتماد:


25 درصد از مردم اسپانیایی تبار

10 درصد از سفیدپوستان و آسیایی ها

1 درصد از آمریکایی های آفریقایی تبار

علیرغم کاهش توانایی تبدیل اسید فولیک و فولات به شکل فعال آنها، افراد مبتلا به این پلی مورفیسم ها همچنان می توانند هر یک از مواد مغذی را با خیال راحت مصرف کنند. افرادی که باردار هستند و دارای پلی مورفیسم ژن MTHFR هستند، همچنان باید مقدار توصیه شده اسید فولیک را از منبع معتبر مصرف کنند.


برخی از افراد با این تفاوت ژنتیکی ممکن است مصرف مکمل‌هایی را که حاوی متیل فولات هستند مفید بدانند، بنابراین بدن مجبور به تبدیل آن نیست. با این حال، مطالعات در مورد میزان مؤثر بودن این امر بی نتیجه بوده است.


مصرف توصیه شده فولات

مقدار توصیه شده روزانه (RDA) فولات بسته به سن متفاوت است. RDA برای سنین مختلف به شرح زیر است منبع مورد اعتماد:


0-6 ماهگی: 65 میکروگرم

7 تا 12 ماهگی: 80 میکروگرم

1 تا 3 سال: 150 میکروگرم

4 تا 8 سال: 200 میکروگرم

9 تا 13 سال: 300 میکروگرم

14 سال و بالاتر: 400 میکروگرم

در دوران بارداری: 600 میکروگرم

در دوران شیردهی: 500 میکروگرم


فواید فولات:

خطر کمتر نقص لوله عصبی

مقدار کافی اسید فولیک در دوران بارداری برای کمک به جلوگیری از نقص لوله عصبی ضروری است. این مشکل زمانی رخ می دهد که لوله عصبی که مغز اولیه و نخاع را تشکیل می دهد، به درستی بسته نمی شود. این در اوایل بارداری اتفاق می افتد و می تواند منجر به شرایطی مانند آنسفالی شود.

خطر کمتر سکته مغزی

با توجه به منبع مورد اعتماد مؤسسه ملی بهداشت، محققان دریافته اند که مکمل های اسید فولیک سطوح اسید آمینه هموسیستئین را کاهش می دهد. سطوح بالای این اسید آمینه با خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی و سکته مرتبط است.

در حالی که مطالعات ثابت نکرده اند که اسید فولیک خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، بسیاری از آنها دریافته اند که مصرف بیشتر با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

کاهش احتمالی خطر زوال شناختی

هموسیستئین همچنین با خطر بالاتر زوال عقل همراه است. در حالی که مطالعات نشان نداده اند که مصرف اسید فولیک خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد سالم کاهش می دهد، افرادی که در سنین بالاتر در معرض خطر زوال شناختی هستند ممکن است از مصرف آن سود ببرند.

فولات و سرطان

تحقیقات در مورد ارتباط فولات و سرطان نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. برخی از مطالعات، مانند یکی از منابع معتبر ، نشان می دهد که فولات ممکن است محافظت در برابر برخی سرطان ها را ارائه دهد. سطح پایین فولات با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، سینه، دهانه رحم و معده مرتبط است.

آیا فولات خطراتی دارد؟

در مقادیر متوسط، فولات برای اکثر افراد خطرناک نیست. با این حال، در مقادیر زیاد، فولات ممکن است خطرات خاصی برای سلامتی ایجاد کند. بسته به موقعیت، این می تواند شامل منبع مورد اعتماد باشد:

پوشاندن کمبود ویتامین: B12

افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ممکن است دچار کم خونی مگالوبلاستیک شوند که در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب عصبی شود. از آنجایی که فولات می تواند به درمان برخی از علائم کم خونی کمک کند، اما نه آسیب عصبی که می تواند ایجاد کند، فولات می تواند علائم را پنهان کند تا زمانی که عواقب کمبود واقعی جبران ناپذیر شود.

ضایعات پره‌نئوپلاستیک:

این ضایعات از سلول‌های تغییر یافته تشکیل شده‌اند که احتمال سرطانی شدن آنها بیشتر از سلول‌های معمولی است. مصرف زیاد اسید فولیک با پیشرفت سریع‌تر این سلول‌ها مرتبط است که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

اسید متابولیزه نشده:

اگر فردی اسید فولیک بیش از آن چیزی باشد که بدن قادر به متابولیسم و تبدیل آن است، می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. برخی از دانشمندان همچنین پیشنهاد کرده اند که ممکن است بین اسید فولیک متابولیزه نشده و اختلال شناختی در افراد مسن ارتباط وجود داشته باشد. با این حال، تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد، بنابراین خطر ناشناخته است.

تداخل دارویی:

مکمل های فولات ممکن است با داروهای مختلف از جمله داروهای صرع، متوترکسات و سولفاسالازین تداخل بدی داشته باشند.

ویتامین B9 را میتوان به صورت ترکیب در مولتی ویتامین ها دریافت کرد.

مکمل های ایرانی و خارجی را با اطمینان از داروخانه آنلاین همت خرید کنید .

برای خرید مکمل ها اینجاکلیک کنید.