پیگیری سفارش
بستن پنجره
تاریخ انقضای یک دارو یعنی چه ؟؟
22 فروردین ماه 1401

تاریخ انقضای یک دارو یعنی چه ؟؟

♨️تاریخ انقضای یک دارو در واقع بیانگر آخرین تاریخی است که شرکت دارویی تولید کننده دارو, نهایت potency و قدرت اثر آن را تضمین می کند. به طوری که انتظار می رود پس از گذشت این تاریخ, قدرت اثر دارو کم کم رو به کاهش بگذارد.

انجمن پزشکی امریکا (AMA) در این راستا پژوهشی را انجام داد که طی آن به بررسی اثربخشی داروهای مختلف پس از گذشت تاریخ انقضای آنها پرداخت. طی این پژوهش مشخص شد که 88 درصد داروها به طور متوسط تا 66 هفته پس از گذشت تاریخ انقضا همچنان از نهایت اثربخشی برخوردار بودند.

چرا که شرکت های دارویی معمولا تاریخ انقضای دارو را بر اساس پیش فرض نگهداری دارو در شرایط نامناسب تعیین می کنند تا در صورت نگهداری در شرایط نامطلوب, همچنان تاریخ انقضای دارو قابل استناد باشد.

و اما در کنار تاریخ انقضای دارو, تاریخ دیگری نیز تحت عنوان Beyond use date درج می گردد. چرا که پس از باز کردن محفظه ی محافظ دارو دیگر تاریخ انقضا قابل استناد نبوده و این تاریخ دوم -که همواره پیش از تاریخ انقضاست- فاصله زمانی معینی را جهت استفاده از دارو تعیین می کند.

✅آیا استفاده از دارو پس از تاریخ انقضا خطر مسمومیت دارویی به دنبال دارد؟

⚜ به جز در مورد یکی از فرمولاسیون های قدیمی تتراسایکلین که پس از گذشت تاریخ انقضا موجب نوعی آسیب توبولار (سندرم فانکونی) برگشت پذیر می شود, خیر. حقیقت آن است که به جز این یک مورد هیچ گونه گزارشی مبنی بر ایجاد مسمومیت دارویی به علت گذشتن تاریخ انقضای دارو وجود ندارد و گذشتن تاریخ انقضا به خطرات مصرف یک دارو چیزی نمی افزاید بلکه تنها از قدرت اثر آن می کاهد.

✍ و به همین علت است که مصرف دارو پس از گذشت تاریخ توصیه نمی شود.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده